Comunicarea cu un anumit tip de persoane - Giulia Albu

Comunicarea cu persoanele cu dizabilități

Oamenii sunt fiinţe sociale, iar interacţiunea este un proces natural de zi cu zi, indiferent de diferenţele dintre noi.
În majoritatea cazurilor, multe persoane când se află în fața persoanelor cu dizabilități și trebuie să comunice cu astfel de persoane sunt foarte preocupați să nu le jignească fără vreo intenție anume, încât preferă să reducă la minimum interacțiunea cu acestea. Este nevoie ca o persoană cu dizabilități să fie implicată în conversație sau în orice fel de activitate, nu trebuie să fie lăsată pe dinafară doar pentru că intervine teama ca persoana respectivă să nu se simtă stânjenită. Într-un mod plăcut, pentru a fi evitat momentul ca persoana cu dizabilităti să se simtă marginalizată, poate fi invitată, la fel ca oricine altcineva și lăsată să decidă singură dacă vrea să participe sau nu.
Când vine vorba de momentul în care se ivește prima întâlnire cu o persoană cu dizabilități este de preferat ca momentul de întâmpinare și salutul să fie firești, gest obișnuit de salut sau un salut verbal. Se observă de multe ori că atunci când întâlnim persoane cu diferite dizabilități, unii dintre noi s-ar putea să devină ezitanți şi poate prea atenti în alegerea cuvintelor şi a comportamentului faţă de acea persoană. Cert este că fiecare individ este diferit, fiecare reacționează diferit. Sunt persoane care găsesc uşor o modalitate de a interacţiona şi de a socializa, aşa cum alţii găsesc că este dificil să se adapteze în diferite momente. Un lucru extrem de important de reținut atunci când comunicăm cu sau despre persoanele cu dizabilități este limbajul pozitiv care transmite putere, dar și o doză mare de încredere.
În ceea ce privește atitudinea și modul de abordare al unei persoane, un factor major de care trebuie ținut cont este faptul că persoanele cu dizabilități, la fel ca toți ceilalți, preferă ca atenția să fie concentrată pe abilitățile lor, în nici un caz pe deficiențele lor mai mici sau mai mari, de la caz la caz. În momentele în care interacționăm cu persoanele cu dizabilități, întotdeauna trebuie evitate cuvintele care arată milă sau superioritate pentru că în primul rând, persoana trebuie apreciată. Cu siguranță fiecare dintre noi cunoaștem și avem contact cu persoane cu dizabilități, așadar este de menționat faptul că atitudinile și comportamentul sunt  bariere pe care persoanele cu dizabilități le depășesc cu mare dificultate.
Mulți oameni se simt inconfortabil în jurul persoanelor cu dizabilităţi, nu din cauza dizabilităţii în sine, ci pentru că nu ştiu cum să se comporte atunci când sunt în prezenţa unei persoane cu deficienţe. De ce atâta reticiență când avem contact cu o persoană cu dizabilități? De ce nu depășim momentul care ar putea să pună persoana respectivă într-o lumină negativă?
De ce avem complexe în ceea ce privește modul în care reacționăm când vorbim cu și despre asemenea persoane? Trebuie să înţelegem că o persoană cu dizabilităţi este exact ca orice altă persoană, că are aceleaşi aspiraţii interioare, aceleaşi temeri, are aceleaşi simţiri, trăiri şi nevoi exact ca o persoană normală.
 Noi, toţi, ţintim spre obiective clare, impuse de fiecare dintre noi. Singura diferenţă dintre oameni este dată de faptul că unele persoane au mai multe limitări faţă de altele, însă comunicarea trebuie să decurgă cât mai natural posibil. Fiecare dintre noi cunoaștem situații în care oamenilor cu diferite dizabilități le sunt puse diferite etichete. Desigur, există unele aspecte care trebuiesc luate în considerare pentru a evita situaţiile incomode, a nu ofensa pe cineva sau de a nu risca să fim nepoliticoşi. Este important să ințelegem și întotdeauna să ne amintim că o pesoană cu dizabilități în primul rând este o persoană care nu trebuie privită cu inferioritate datorită limitelor unor abilități.
Ai avut ocazia să interacționezi cu o persoană cu dizabilităzi? În ce context? Care au fost reacțiile tale potivit cu modul în care trebuie să acționezi și să reacționezi conform ideilor prezentate mai sus.



Comentarii

  1. Ai mare dreptate Giulia în ce ai spus în acest articol. Nu trebuie să fie nimeni tratat diferit. Toți suntem egali. Există totuși exemplul în care folosim liftul excesiv noi, cei care nu avem neapărată nevoie de el, în detrimentul sau în defavoarea persoanelor care cu adevărat au nevoie de el. Poate părea un exemplu banal, dar este adevărat.

    RăspundețiȘtergere
  2. Prin interacțiunea cu diferite persoane cu dizabilități se dezvoltă diferite abilități ale persoanei respective cât și ale noastre. Este benefică pentru fiecare dintre noi comunicarea și interacțiunea cu diferite tipuri de persoane.

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare