Comunicarea cu un anumit tip de persoane - Giulia Albu
Comunicarea cu persoanele cu dizabilități
Oamenii
sunt fiinţe sociale, iar interacţiunea este un proces natural de zi cu zi,
indiferent de diferenţele dintre noi.
În
majoritatea cazurilor, multe persoane când se află în fața persoanelor cu
dizabilități și trebuie să comunice cu astfel de persoane sunt foarte
preocupați să nu le jignească fără vreo intenție anume, încât preferă să reducă la minimum interacțiunea cu acestea. Este
nevoie ca o persoană cu dizabilități să fie implicată în conversație sau în
orice fel de activitate, nu trebuie să fie lăsată pe dinafară doar pentru că
intervine teama ca persoana respectivă să nu se simtă stânjenită. Într-un mod
plăcut, pentru a fi evitat momentul ca persoana cu dizabilităti să se simtă
marginalizată, poate fi invitată, la fel ca oricine altcineva și lăsată să
decidă singură dacă vrea să participe sau nu.
Când vine vorba de momentul în care se ivește prima
întâlnire cu o persoană cu dizabilități este de preferat ca momentul de întâmpinare
și salutul să fie firești, gest obișnuit de salut sau un salut verbal. Se
observă de multe ori că atunci când întâlnim persoane cu diferite dizabilități,
unii dintre noi s-ar putea să devină ezitanți şi poate
prea atenti în alegerea cuvintelor şi a comportamentului faţă de acea persoană.
Cert este că fiecare individ este diferit, fiecare reacționează diferit. Sunt
persoane care găsesc uşor o modalitate de a interacţiona şi de a socializa, aşa
cum alţii găsesc că este dificil să se adapteze în diferite momente. Un lucru extrem de important de reținut atunci când
comunicăm cu sau despre persoanele cu dizabilități este limbajul pozitiv care transmite putere, dar și
o doză mare de încredere.
În
ceea ce privește atitudinea și modul de abordare al unei persoane, un factor
major de care trebuie ținut cont este faptul că persoanele cu dizabilități, la
fel ca toți ceilalți, preferă ca atenția să fie concentrată pe abilitățile lor,
în nici un caz pe deficiențele lor mai mici sau mai mari, de la caz la caz. În
momentele în care interacționăm cu persoanele cu dizabilități, întotdeauna
trebuie evitate cuvintele care arată milă sau superioritate pentru că în primul
rând, persoana trebuie apreciată. Cu siguranță fiecare dintre noi cunoaștem și
avem contact cu persoane cu dizabilități, așadar este de menționat faptul că
atitudinile și comportamentul sunt bariere pe care persoanele cu dizabilități le
depășesc cu mare dificultate.
Mulți
oameni se simt inconfortabil în jurul persoanelor cu dizabilităţi, nu din cauza
dizabilităţii în sine, ci pentru că nu ştiu cum să se comporte atunci când sunt
în prezenţa unei persoane cu deficienţe. De ce atâta reticiență când avem
contact cu o persoană cu dizabilități? De ce nu depășim momentul care ar putea
să pună persoana respectivă într-o lumină negativă?
De
ce avem complexe în ceea ce privește modul în care reacționăm când vorbim cu și
despre asemenea persoane? Trebuie să înţelegem că o persoană cu dizabilităţi
este exact ca orice altă persoană, că are aceleaşi aspiraţii interioare,
aceleaşi temeri, are aceleaşi simţiri, trăiri şi nevoi exact ca o persoană
normală.
Noi, toţi, ţintim spre obiective clare, impuse
de fiecare dintre noi. Singura diferenţă dintre oameni este dată de faptul că
unele persoane au mai multe limitări faţă de altele, însă comunicarea trebuie
să decurgă cât mai natural posibil. Fiecare dintre noi cunoaștem situații în
care oamenilor cu diferite dizabilități le sunt puse diferite etichete.
Desigur, există unele aspecte care trebuiesc luate în considerare pentru a
evita situaţiile incomode, a nu ofensa pe cineva sau de a nu risca să fim
nepoliticoşi. Este important să ințelegem și întotdeauna să ne amintim că o
pesoană cu dizabilități în primul rând este o persoană care nu trebuie privită
cu inferioritate datorită limitelor unor abilități.
Ai
avut ocazia să interacționezi cu o persoană cu dizabilităzi? În ce context?
Care au fost reacțiile tale potivit cu modul în care trebuie să acționezi și să
reacționezi conform ideilor prezentate mai sus.
Ai mare dreptate Giulia în ce ai spus în acest articol. Nu trebuie să fie nimeni tratat diferit. Toți suntem egali. Există totuși exemplul în care folosim liftul excesiv noi, cei care nu avem neapărată nevoie de el, în detrimentul sau în defavoarea persoanelor care cu adevărat au nevoie de el. Poate părea un exemplu banal, dar este adevărat.
RăspundețiȘtergerePrin interacțiunea cu diferite persoane cu dizabilități se dezvoltă diferite abilități ale persoanei respective cât și ale noastre. Este benefică pentru fiecare dintre noi comunicarea și interacțiunea cu diferite tipuri de persoane.
RăspundețiȘtergere